هنگام راهاندازی یک کسبوکار، ممکن است متوجه شده باشید که نامگذاری کار دشواری است. به گفته جاش برنتان، یک شکل دهنده برند که بسیاری از محصولات و ویژگی های طراحی سایت در مشهد را نام برده است، تکرار کلید موفقیت نامگذاری یک کسب و کار است. او میگوید که چندین دور طوفان فکری انجام دهید – و تنها زمانی شروع به محدود شدن کنید که فهرستی طولانی از نامهای بالقوه داشته باشید.
برای شروع، از یک مولد نام تجاری رایگان استفاده کنید تا لیستی از گزینه های جذاب را ارائه دهید که برای اهداف برندسازی شما کار می کنند. در این مقاله، ما بهترین نکات را در مورد چگونگی عبور از طوفان فکری به تصمیمگیری در مورد نام کسبوکار و همچنین نحوه ثبت نام کسبوکارتان مرور خواهیم کرد.
هنگامی که نام خود را ثبت کردید، یک وب سایت تجاری ایجاد کنید و نام تجاری خود را به عنوان نام دامنه خود ثبت کنید.
چرا نام تجاری مهم است؟
یک نام تجاری خوب می تواند نحوه درک مشتری از یک برند را شکل دهد. بنابراین، نام تجاری دارای مفاهیم عملی نیز می باشد: می تواند در طول زمان از اعتبار برند شما محافظت کند. مطالعهای در سال 2022 نشان داد که نامهای کسبوکار «سرگرمکننده» – یا آنهایی که از زبانشناسی خلاقانه مانند فونتهای بازیگوش، نمادها و املای منحصربهفرد استفاده میکنند، در برابر تجاوز به برند محافظت میکنند. محققان نشان دادند که «نامهای تجاری سرگرمکننده با بازی با زبان و ایجاد نامهای تجاری به روشهای مبتکرانه، ارزش لذتبخش برای مصرفکنندگان ایجاد میکنند».
انواع نام تجاری
انواع مختلفی از نام های تجاری وجود دارد که هر کدام به گونه ای طراحی شده اند که تأثیر خاصی بر مصرف کنندگان داشته باشند. با توجه به مخاطبان هدف و هویت برند خود را انتخاب کنید.
نام های تجاری توصیفی
نامهای تجاری توصیفی سودمند و مختص محصول یا خدمات ارائه شده هستند. این نامها فضای کمی برای تفسیر باقی میگذارند و ممکن است برای کسبوکاری که وارد بازار جدیدی میشود مفید باشد. همچنین ممکن است علامت تجاری یا ثبت آنها دشوارتر باشد زیرا حاوی کلمات یا عبارات عمومی هستند.
مثال ها:
- بانک مرکزی
- شبکه هواشناسی
- هتل ها
نام های انتزاعی کسب و کار
نام های غیر توصیفی جالب، مبتکرانه هستند و فورا توجه مشتری را به خود جلب می کنند. آنها لحن خاصی دارند، خواه بازیگوش، رسمی، انگیزشی، خوش بینانه یا شوخ طبع.
مثال ها:
- کداک
- ونمو
- ویز
- علی بابا
- با سلام
نام های مخفف کسب و کار
این نام های تجاری کوتاه و شیرین به راحتی قابل یادآوری و املا هستند. شرکت های مرتبط با علم و فناوری معمولاً از نام های تجاری مخفف استفاده می کنند. این نام ها احساسات یا خلاقیت را به مشتریان خود منتقل نمی کنند.
مثال ها:
- HP
- IBM
- ناسا
نام تجاری جغرافیایی
نامهای جغرافیایی کسبوکار را به مکان آن مرتبط میکند و شناسایی آنها یا فراهم کردن زمینه برای کسانی که خارج از منطقه هستند را برای مشتریان محلی آسانتر میکند. با این حال، این نامهای ساده اغلب میتوانند رشد شرکتها را در خارج از محل خود دشوارتر کنند.
مثال ها:
- آشپزخانه پیتزا کالیفرنیا
- آبجوسازی بروکلین (استغفرلله)
- وینتیج آمریکایی
نام های تجاری ترکیبی
نام های تجاری مرکب دو اصطلاح مختلف را ترکیب می کنند تا یک کلمه جدید، به یاد ماندنی و اغلب دوستانه را تشکیل دهند. آنها ممکن است شامل یک کلمه توصیفی و انتزاعی، دو اصطلاح توصیفی و غیره باشند.
مثال ها:
- پی پال
- نتفلیکس
- فدرال اکسپرس
نام های تجاری موسس
اگر می خواهید میراث و میراثی برای برند خود ایجاد کنید، نام کسب و کار خود را به نام بنیانگذاران آن بگذارید. این نوع نام تجاری همچنین می تواند به مشتریان کمک کند تا از نظر احساسی با برند شما ارتباط برقرار کنند. مشاغلی مانند شرکت های حقوقی و حسابداری معمولاً از نام های تجاری موسس برای برانگیختن حرفه ای بودن و اعتماد استفاده می کنند.
مثال ها:
- بن و جری
- شرکت والت دیزنی
- جانسون و جانسون
نحوه نام گذاری یک کسب و کار
ابتدا صنعت و رقبای خود را مطالعه کنید تا بدانید کدام نوع نام تجاری برای بازار شما مؤثرتر است، سپس از مراحل زیر برای ایجاد فهرستی از نامهای تجاری بالقوه استفاده کنید.
- از یک تولید کننده نام تجاری استفاده کنید
- یک مخلوط ایجاد کنید
- به علایق مخاطبان خود متوسل شوید
- یک نام تجاری مقیاس پذیر انتخاب کنید
- کلمات اختصاری را در نظر بگیرید
- مراقب روندها باشید
- داستانت را بگو
- مطمئن شوید که جریان دارد
- آن را با مخاطبان تست کنید
- بررسی کنید که در دسترس است
01. از یک تولید کننده نام تجاری استفاده کنید
یک تولید کننده نام تجاری می تواند به ساده سازی طوفان فکری شما کمک کند. برای شروع، سه چیز ساده را یادداشت کنید: نوع کسب و کار، کلمه جذابی که باید در نام آن گنجانده شود، و اینکه چگونه برند خود را توصیف می کنید.
همانطور که اصطلاحات توصیفی را به دست می آورید، از خود بپرسید که نام کسب و کار شما باید چه چیزی را بیان کند. شرایط مرتبط با محصول یا خدمات خود را بررسی کنید. برای مثال، اگر فروشگاه آنلاینی راه اندازی می کنید که محصولات طبیعی می فروشد، کلماتی مانند «خام»، «سبز»، «تازه» یا «ارگانیک» را در نظر بگیرید.
هنگامی که کلمات را تایپ می کنید، ابزار گزینه های زیادی تولید می کند. برای محدود کردن بیشتر انتخاب های خود، تحقیقات بازار انجام دهید و از بهترین نام های شرکت در میان رقبای خود الهام بگیرید.
02. یک mash-up ایجاد کنید
ترکیب دو کلمه موجود می تواند به یک نام تجاری سرگرم کننده، متمایز و فریبنده منجر شود. Mash-up ها (که به آنها portmanteaus نیز گفته می شود) به طرز شگفت انگیزی برای یک نام تجاری خوب عمل می کنند، زیرا می توانند ایجاد کنند.
رسالت بزرگتر شرکت خود را به طور واضح بیان کنید. به عنوان مثال، Groupon “گروه” و “کوپن” و “دوربین فوری” و “تلگرام” را برای اینستاگرام ترکیب می کند.
برای ایجاد خود، کلمات مرتبط با نام تجاری خود را یادداشت کنید. اگر کسب و کار شما دارای دو یا چند مفهوم است، از یک پورمانتو استفاده کنید تا مطمئن شوید که نام شما منعکس کننده هر دو ایده است. سپس هجاهای آخر کلمه اول و هجاهای ابتدایی کلمه دوم را حذف کنید. کلمه صریح خود را روی کاغذ بنویسید و بخوانید. از خود بپرسید: “آیا کلمه ای که به تازگی اختراع کرده اید زشت است یا شخصیتی دارد؟” سعی کنید با املای یک نام صیقلیتر مانند نتفلیکس (اینترنت و تلنگرها) بازی کنید.
03. به علایق مخاطبان خود متوسل شوید
یک نام موثر باید در اطراف کسب و کار شما و پیشنهادات آن سر و صدا ایجاد کند. در حالی که نام کسب و کار شما نباید معنای واضحی را بیان کند، اما باید علاقه، خاطره یا احساس خاصی را برای مخاطبان شما برانگیزد. برای مثال غذای کامل را در نظر بگیرید. نام آن حاکی از سلامت و تندرستی برای بازار هدف آن است، اما به اندازه کافی گسترده است که برای همه خریداران مواد غذایی جذاب باشد.Whole Foods نام تجاری خود را با برچسب خصوصی-365 راه اندازی کرد، که پیامی واضح را نشان می دهد: مشتریان می توانند هر روز از سال انتظار غذای تازه و تجربه خرید منحصر به فردی را داشته باشند.
جف تورناس، معاون ارشد آشپزی جهانی در Whole Foods، گفت: «در 37 سال گذشته، ما شرکت خود را با پیشروی با استانداردهای با کیفیت بالا و نوآوری مستمر ساختهایم. ما اکنون برای تکامل بعدی هیجانزده هستیم تا پیشنهادات خود را به مخاطبان گستردهتری گسترش دهیم، به گونهای که مکمل برند موفق بازار مواد غذایی ما باشد.»
04. نام تجاری مقیاس پذیر را انتخاب کنید
به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک در حال رشد، باید برای آینده خود برنامه ریزی کنید و در عین حال کسب و کار خود را شروع کنید. اگرچه نمیتوانید پیشبینی کنید که شرکت شما در سالهای آینده چگونه خواهد بود، اما نام تجاری را انتخاب کنید که رشد کارآفرینی شما را محدود نکند.
تصور کنید اگر شرکت کفشهای اسکیتبرد وانس، نامی را انتخاب کند که تنها بر روی کفش تمرکز میکند، مانند «Sneaks». این می توانست از تبدیل شدن این شرکت به یک نام آشنا برای موارد دیگر مانند پوشاک، لوازم جانبی مد و کوله پشتی جلوگیری کند.
به نوبه خود، نام تجاری بسیار خاصی را انتخاب نکنید. به عنوان مثال، کسب و کار کوچک فرضی Nonna’s Gnocchi می تواند به راحتی پاستاهای دیگری ارائه دهد، بنابراین کلمه Gnocchi در نام می تواند مانع از رشد تجارت شود. به همین ترتیب، در صورت گسترش به شهرها، کشورها و قارههای دیگر، نامهای مبتنی بر جغرافیا ممکن است همیشه کارساز نباشند.
05. کلمات اختصاری را در نظر بگیرید
در کنار کوتاه و ساده نگه داشتن آن، قبل از انتخاب نام تجاری، مخفف آن را نیز در نظر بگیرید.
مخفف اصطلاحی است که از حرف اول هر کلمه در یک عبارت تشکیل می شود. عموم افراد مخفف چندین شرکت چند میلیارد دلاری را بهتر از نام کامل آنها می شناسند، از جمله IBM (ماشین های تجاری بین المللی) و CVS (فروشگاه های ارزش مصرف کننده).
اگرچه ممکن است نخواهید نام کسب و کار خود را مخفف کنید، مشتریان یا شرکت های دیگر ممکن است به حروف اول آن اشاره کنند. قبل از رفتن به بازار، معنای مخفف خود را به درستی بررسی کنید تا از یک نتیجه شرم آور اجتناب کنید.
06. مراقب روندها باشید
کسب و کارهایی که در طول زمان با موفقیت تکامل یافته اند یک چیز مشترک دارند: آنها از روندها اجتناب کرده اند. روند “وواکه را رها کنید” را در نظر بگیرید که منجر به نامهای تجاری مانند فلیکر، گریندر و اسکریبد شد. در حالی که در آن زمان ممکن بود انجام دادن آن باحال یا جالب به نظر میرسید، اما اکنون نامها قدیمی به نظر میرسند و گفتن، املا یا تشخیص آن در سراسر جهان آسان نیست.
شما همچنین می خواهید در نظر بگیرید که چگونه نام کسب و کار شما به صورت بصری در لوگوی شما ظاهر می شود، که کلید هویت برند شما است. با استفاده از نام کسب و کار خود لوگوی خود را ایجاد کنید.
07. داستان خود را بگویید
داستان سرایی عالی احساسات خاصی را برمی انگیزد و ارتباطات شخصی ایجاد می کند. یک نام تجاری خوب می تواند همین کار را برای مشتریان خود انجام دهد.
تصاحب جهانی بستنی بن و جری نمونه ای از داستان برند عالی است. امروز، این نام موفقیت پایه بنیانگذاران خود را جشن می گیرد که هرگز از رویاهای خود دست نکشیدند. وبسایت آن میگوید: «بن و جری با یک دوره مکاتبهای 5 دلاری در بستنیسازی از ایالت پن و 12000 دلار سرمایهگذاری (4000 دلار از آن قرض گرفته شده)، اولین فروشگاه بستنیفروشی خود را در یک پمپ بنزین بازسازیشده در برلینگتون، ورمونت افتتاح کردند. در حالی که این شرکت به یک شرکت بزرگتر متعلق به یونیلور تبدیل شده است، نام Ben & Jerry’s داستان سخت صاحبان آن را تداعی می کند.
08. مطمئن شوید که جریان دارد
به نحوه صدای نام کسب و کارتان در مکالمه، ویدیو و ضبط های صوتی توجه کنید. با صحبت کردن با صدای بلند به عنوان یک آزمون شروع کنید، سپس به استفاده از آن در جملات و صحبت در مورد آن با آشنایان خود ادامه دهید. آیا از روی زبان غلت می زند؟ اگر شخصی نمی تواند به راحتی نام کسب و کار شما را تلفظ کند، ممکن است به طور کلی از صحبت کردن در مورد آن اجتناب کند.
09. آن را با مخاطبان تست کنید
با دوستان، خانواده، شرکا و سرمایه گذاران تماس بگیرید تا بینش آنها را به دست آورید و نام کسب و کار خود را تأیید کنید. این مکالمات می تواند بیشتر به شما الهام بخشد یا باعث شود در انتخاب نام خود تجدید نظر کنید.
در طول این مکالمات، سؤالاتی بپرسید مانند چه احساسی نام به شما می دهد؟ آیا املای آن برای شما آسان است یا دشوار؟ توجه آنها را به این جنبه ها هدایت کنید تا بازخورد سازنده تری دریافت کنند.
اگر متوجه شدید که در حال توضیح یک داستان طولانی و پیچیده در مورد نام خود هستید، این را نشانه ای برای بازگشت به تابلوی نقاشی در نظر بگیرید. شما میخواهید نام کسبوکارتان در نوک زبان همه باشد، بنابراین باید تند، به یاد ماندنی و سر جای خودش باشد.
10. بررسی کنید که در دسترس است
مطمئن شوید که میتوانید نام کسبوکار انتخابی خود را داشته باشید و شرکت دیگری قبلاً از آن استفاده نکرده باشد. هنگامی که نام تجاری را ثبت می کنید، این امر به شما کمک خواهد کرد. برای انجام این کار، مکان های زیر را بررسی کنید:
- در دسترس بودن دامنه: به عنوان یک صاحب کسب و کار، باید حضور آنلاین خود را حفظ کنید. هنگامی که یک وب سایت ایجاد می کنید، نام دامنه شما باید با نام تجاری شما مرتبط باشد. بررسی کنید که این دامنه قبلاً با استفاده از ابزار جستجوی نام دامنه گرفته نشده باشد.
- موتورهای جستجو: ببینید وقتی نام خود را جستجو می کنید چه چیزی به دست می آید. اگر در سطح بین المللی تجارت می کنید، مراجع فرهنگی را در سراسر کشورها بررسی کنید.
- پلتفرم های رسانه های اجتماعی: برای اطمینان از در دسترس بودن نام، در رسانه های اجتماعی جستجو کنید. دسته اینستاگرام، صفحه کسب و کار فیس بوک و سایر جنبه های برندسازی رسانه های اجتماعی می توانند به اندازه نام دامنه شما برای تجارت شما مهم باشند.
- خدمات ثبت کسب و کار محلی شما: بررسی کنید که شخص دیگری قبلاً نام تجاری مشابه شما را ثبت نکرده باشد. اگر در ایالات متحده زندگی می کنید، می توانید با uspto.gov چک کنید. اگر در جای دیگری هستید، به وب سایت دولتی کشور میزبان بروید و با فرآیند ثبت کسب و کار آنها آشنا شوید.
- نام کسب و کار خود را ثبت کنید: در نهایت، اگر نام تجاری خود را ثبت کنید، ابتدا باید مدارک قانونی را برای تبدیل شدن به یک نهاد تجاری ثبت کنید. شما می توانید انتخاب کنید که یک LLC، C-corp یا مشارکت تشکیل دهید. نام نهاد شما نام قانونی کسب و کار شما خواهد بود و باید طبق قوانین ایالتی هر سند رسمی را تحت این نام امضا کنید. نام کسب و کار خود را در دفتر وزیر امور خارجه، آژانس های محلی یا شهرستانی ثبت کنید.
اجازه دهید ایده یک شبه یا حتی برای چند هفته مارینت شود. آیا می توانید نام را در یک بیلبورد یا در اخبار مشاهده کنید؟ این به شما این امکان را می دهد که واقعاً ببینید که آیا مناسب است یا خیر. همیشه می توانید قبل از رسمی کردن آن به عنوان یک DBA (انجام تجارت به عنوان) فعالیت کنید. با این حال، تغییر نام رسمی کسبوکارتان بعداً – در اسناد قانونی و داراییهای نام تجاری – ممکن است پیچیدهتر از انجام آن در حال حاضر باشد، بهخصوص اگر برند را به رسمیت بشناسید.
بعد از اینکه همه چیز گفته شد و انجام شد، مهم نیست که چگونه یک نام تجاری پیدا می کنید، مطمئن شوید که شخصاً از آن راضی هستید.
همچنین می توانید این کار را به طراحی سایت در مشهد بسپارید!